نسخه چاپی

به بهانه برگزاری آنلاین جشنواره سینماحقیقت | سرمایه‌های اجتماعی، سرمایه‌های انسانی

عکس خبري -به بهانه برگزاري آنلاين جشنواره سينماحقيقت | سرمايه‌هاي اجتماعي، سرمايه‌هاي انساني

شناخت عوامل موثر در تقویت یا تضعیف سرمایه اجتماعی می‌تواند به گسترش ابعاد سرمایه اجتماعی كمك كند و موجب افزایش عملكرد اجتماعی و اقتصادی افراد در جوامع شود.

به گزارش نما ،برگزاری آنلاین چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت بستر مناسبی برای بهره وری از سرمایه انسانی سینمای مستند (هنرمندان و مخاطبان این سینما) و راهی برای رسیدن به تعالی و موفقیت است. در شرایطی که جهان درگیر ویروس کروناست و بسیاری از رویدادها به بسترهای مجازی رفته‌اند تا به این شیوه ادامه حیات بدهند و انگیزه‌های فعالان عرصه‌های فرهنگی را بیشتر و شفاف‌تر کنند، برگزاری چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت انتخابی درست برای ادامه مسیری است که ۱۳ دوره پشتوانه فکری و اجرایی دارد. برگزاری برخط جشنواره راه شور و کامیابی این سینما را هموارتر می‌کند.

برگزاری برخط این دوره و توجه به شبکه های صنفی و گروهی سینمای مستند و انسجام حرفه ای حول محور جشنواره «سینما حقیقت» می تواند به رشد و رونق این گونه از سینما منتهی شود. این جشنواره همواره صدای همه هنرمندان مستند و جلوه‌گاه تلاش و هنری بوده که در آسمان سینمای مستند مشهود است. مستندسازانی که درباره محیط زیست فیلم می سازند، مستندسازان بحران، فیلمسازان و تهیه کنندگانی که مسائل اجتماعی را دستمایه کارشان قرار می دهند و مستندسازان جوان و باسابقه هر سال زیر چتر این رویداد به تعامل و گفتگو می پردازند.

سینماحقیقت جشنواره‌ای جدی و اثرگذار بوده، کشف استعداد کرده و بسیاری از فیلمسازانی که سال‌ها بعد به سینمای بلند یا حوزه‌های دیگر قدم گذاشته‌اند نخستین بار در این جشنواره دیده و ستایش شده‌اند. از این منظر، نمی‌توان به راحتی از تعطیلی این جشنواره سخن گفت. گرچه شیوع ویروس کرونا مساله‌ای جدی برای کشور، حوزه درمان و حتی فرهنگ و هنر است اما با شیوه آنلاین، سینماحقیقت به مرزهایی تازه پا می‌گذارد بدون اینکه امتیازهایش را از دست بدهد.

تنها دیدار و گفتگوی رو در رو حذف و به جای آن ارتباط در فضاهای اجتماعی جایگزین می‌شوند. این دوره جشنواره به جهانی وارد می‌شود که سرنوشت محتوم ما در سال‌های پیش روست. همراهی جامعه مستند ایران، هم‌اکنون و پیش از برگزاری چهاردهمین دوره امیدوارکننده بوده و این امیدواری توشه‌ای است برای دبیر این جشنواره و گروه همراه او تا مسیر پیش رو را با انگیزه مضاعف پیش بروند.

توجه به سرمایه‌های انسانی در حوزه سینمای مستند در روزگار کرونا بخشی مهم از دستاوردهای این دوره است. جهان ماه‌هاست درگیر کروناست و مستندسازان مشغول کارند و تولید محتوای تصویری می‌کنند. اختصاص بخشی به این موضوع بستری مناسب برای دیده شدن این مجاهدت‌ها از دو سوست؛ یک‌سو فیلمسازی که مخاطره را می‌پذیرد و به دل حادثه می‌زند و دیگرسو کادر درمان که قهرمان این روزهای سراسر حادثه هستند.

برگزاری آنلاین سینماحقیقت می‌تواند سینمای مستند و مسائل و اولویت‌های فرهنگی و هنری کشور را به خانه‌ها ببرد و به صورت تعاملی با مردم و مخاطبان ارتباط برقرار و به افزایش سرمایه‌های اجتماعی کمک کند. آنلاین برگزار کردن سینماحقیقت به معنی خاموش شدن این چراغ روشن نیست، برگزاری آنلاین به معنای با هم بودن و کنار هم بودن است.

این انتخاب مخاطبان سینما را گسترش می‌دهد و به افزایش سرمایه‌ای می‌انجامد که پشتوانه معنوی سینمای مستند خواهند بود. این سرمایه اجتماعی حول محور مجموعه‌ای از ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی موجود در جامعه شکل می‌گیرد که با اعتماد و همکاری به حل مسائل می‌انجامد. چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت بر این مسیر باارزش حرکت می‌کند.

* سیداحد میکائیل‌زاده - فعال فرهنگی

۱۳۹۹/۹/۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...